Dit team testte de vruchtbaarheid van het gebouw middels kleine experimenten. Zonder veel geld zaait het team kleine plannen en kijkt wat beklijft. Dit gebeurt op drie gebieden: zowel het sociale, het culturele en het commerciële domein worden aangesproken. Binnen ieder domein onderscheidt het team drie fasen: zaaien, groeien en bloeien.

Er is een grondige analyse van het gebouw gemaakt die leidt tot een gefaseerd ‘masterplan’ met een globale spreiding van de verschillende domeinen en programma’s over het gebouw. Iedere ruimte leent zich voor een bepaald (tijdelijk) gebruik. Zo kunnen kleine werkruimtes goedkoop verhuurd worden aan beginnende ondernemers en kan de binnenplaats verhuurd worden voor evenementen. Groeit de omzet, dan ook de huurafdracht. Pas bij bloei volgen grote investeringen. Op deze manier kan er meteen gestart worden en is er bij aanvang geen grote investeerder nodig. De eigenaar van het gebouw wordt verlost van de beheerskosten bij leegstand en kan bij succes steeds meer (huur)inkomsten verwachten.

Studenten: Jorinde van der Wal, Eileen Philips, Joop Kok, Tim Poppe, Bas Looman, Jeroen van den Biggelaar, Jan Huijsman, Renée de Ruiter, Luuk van Son, Matthias Weijland. Begeleiding door Haagse Hogeschool en Willem de Kooning Academie. Docenten: Archie Hetharia, Helen van Broekhuijsen, Corine Keus, Iris Schutten.

De eindpresentatie van de groep is hier te bekijken.


Deel deze pagina Deel op Facebook Deel op Twitter